Een fit brein

Tips om je geheugen te trainen

Sommige mensen weten nog veel dingen uit hun kindertijd. Anderen weten amper wat ze gisteren gegeten hebben. Voor die tweede groep 7 tips op om het geheugen te verbeteren.

Bewegen
Erik Scherder, professor klinische neuropsychologie: "Wereldwijd bewegen mensen steeds minder en dat is alarmerend, want activiteit is belangrijk voor lichaam en geest. Bij mensen die lui zijn geworden, blijkt dat hun hersenen beter gaan werken als ze meer gaan bewegen. Dus: ga naar iemand toe in plaats van hem te bellen of sms’en. Pak de fiets, in plaats van de auto of de bus. Zorg dat u niet te dik wordt, dan is bewegen fijner. Zorgt u voor iemand anders die dat allemaal niet meer zelf kan? Help diegene dan om ook lichamelijk actief te blijven.’’ Lees het interview met Erik Scherder in het Vierstroom Magazine!

Stimuleren
Dick Swaab, professor neurobiologie: ,,Als we onze hersenen stimuleren, dan helpt dat om ze fit te maken en houden. ‘Use it or lose it’, ‘rust roest’; als we onze hersenen niet blijven stimuleren dan verliezen ze aan kwaliteit. Dus: houd ze actief met nieuwe informatie en nieuwe of ingewikkelde opdrachten voor het brein. Denksporten als schaken en bridgen zijn goed, maar ook voldoende uitdagingen voor het brein in het werk en het dagelijkse leven.
Het stimuleren van de hersenen helpt ook om de kans op de ziekte van Alzheimer te verkleinen. Deze ziekte kan beschouwd worden als een vervroegde, versnelde veroudering van de hersenen. Wetenschappelijke onderzoeken wijzen erop dat hoe vroeger we beginnen de hersenen te stimuleren, hoe beter beschermd we lijken te worden tegen deze vervroegde veroudering.’’

Blijf leren
Ook bepaalde mentale oefeningen kunnen uw geheugen een boost geven. Dat blijkt onder meer uit een Amerikaanse studie uit 2013. Zo was er een verbetering zichtbaar bij mensen tussen de 60 en 90 jaar die 15 uur per week besteedden aan een hobby of studie, en dat voor drie maanden lang. Denk bijvoorbeeld aan digitale fotografie of aan de online colleges van Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan.

Ontspannen
Stress kan uw geheugen beïnvloeden. De snelle aanmaak van adrenaline kan u scherper maken, terwijl het stresshormoon cortisol een slechte impact kan hebben. Een paniekaanval krijgen voor u de tekst van een belangrijke speech moet herinneren, is dus geen goed teken. Een beetje yoga, meditatie, een klankenconcert of andere ontspanningstechnieken kunnen dan uw redding zijn. Of probeer eens een workshop meditatief chakra schilderen

Een sociaal leven
Nog een factor die een rol speelt: uw sociaal leven. Amerikaanse wetenschappers hebben verschillende 50-plussers gevolgd tussen 1998 en 2004. Om de twee jaar moesten ze een geheugentest oplossen. En – u kunt het al raden – mensen die omringd zijn door een goede groep vrienden en hechte familieleden gaan in de loop van de tijd minder hard achteruit dan de rest.

Eten
Mensen die een mediterraans dieet volgen, mogelijk minder risico lopen op hersenziekten en cognitieve achteruitgang. Wat u dus wat vaker op het menu moet zetten? Veel vis, mager vlees, peulvruchten, noten, volkoren graanproducten, fruit en groenten en gezonde vetten.

Verder Lezen?
Heeft u nog geen account, Klik hier
Nog geen lid van Vierstroom? Aanmelden lidmaatschap

Vind direct de informatie die u zoekt

Vind wat u zoekt