Wat is gezonder? Fietsen of wandelen?

Of maakt het niet uit

Sommige mensen doen het liefst alles op de fiets, terwijl anderen de voorkeur geven aan een stevige wandeling. Wat is nou het beste om te doen; wandelen of fietsen? Waar verbrandt u nu de meeste calorieën mee? En wat is beter voor het brein? 

We zetten de voor-en nadelen voor u op een rij.

Calorieën verbranden

Hoewel u met fietsen meer calorieën per uur verbrandt dan met wandelen, wordt het een ander verhaal als u het per afstand bekijkt. Het kost namelijk meer tijd om ergens naartoe te lopen dan wanneer u dezelfde afstand met de fiets aflegt. Omdat u dus langer over het wandelen doet, verbrandt u op die manier meer dan tijdens een fietstocht.

Wat scheelt het?

Per kilometer wandelen verbrandt u ongeveer zestig calorieën. Dat is aanzienlijk meer dan met fietsen. Fietsend verbruikt u per kilometer namelijk twintig calorieën. Als u er normaal gesproken vijf minuten over doet om naar de supermarkt te fietsen, kunt u dus aardig wat winst behalen door voortaan te gaan lopen. Het kost u waarschijnlijk niet meer dan een kwartier, maar u verbruikt er wel extra calorieën mee.

Beter voor uw brein

Wandelen is naast beter voor uw calorieverbruik, ook beter voor uw brein. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Mexico. Elke keer dat uw voeten de grond raken, krijgt uw slagader een boost. Daardoor wordt het bloed sneller naar uw hersenen getransporteerd. Zelfs een wandeling van drie tot vijf minuten helpt al om de bloedsomloop naar de hersenen te vergroten. Een goede bloedtoevoer zorgt er onder andere voor dat het geheugen in topconditie blijft en het vermindert ook nog eens de kans op een beroerte.

Osteoporose

Als u last heeft van osteoporose (een chronische aandoening van het skelet, waarbij de botsterkte afneemt), dan is het verstandig om vaker te gaan wandelen in plaats van fietsen. Bij osteoporose is het namelijk belangrijk dat u uw botten goed belast. Hierdoor kan het lichaam werken aan verbetering van botstructuur en botmassa. Door tegen de zwaartekracht in de botten te belasten, is dat effect groter. Wandelen, hardlopen en traplopen zijn hier goede voorbeelden van. Fietsen daarentegen weer niet, omdat u hierbij niet de botten sterker maakt. 

Conclusie

Al met al kunnen we dus stellen dat een wandeling gezonder is voor de lijn, brein én botten. Al blijft fietsen natuurlijk ook gewoon heel goed voor de conditie! Combineer dus wandelen en fietsen. Dit zal niet alleen uw gezondheid verbeteren, maar ook uw humeur!

(Bron: libelle.nl, Oud worden in de praktijk, Osteoporosevereniging.nl, hln.be)